torsdag den 21. februar 2008

Opgave Grp 5

Projekt Uptown

Kommunikationsformål

At skabe en platform for unge i Second Life, hvor det sociale samvær er i fokus, men hvor der samtidig er mulighed for professionel rådgivning.

Problemformulering

Hvordan skaber man et sted i SL for unge, hvor social interaktion samt støtte og vejledning er i centrum?

Fremgangsmåde

Vi har i første omgang rettet henvendelse til nogle af de organisationer, der udbyder rådgivning på nettet – girltalk.dk, Ungdommens Røde Kors og Cyberhouse. Dette har givet os indblik i, hvordan disse steder er bygget op og hvilke tilbud, de har til de unge.

Gennem interview med erfarne avatarer, der har en fornemmelse for, hvad der rør sig i Second life har vi kunne konstatere, at der er en interesse for et sådant projekt i SL.

Efter disse indledende undersøgelser er vi blevet enige om, at den mest hensigtsmæssige platform vil være en ungdomsklub – resultatet er ungdomsklubben Uptown.

Problemstillinger forbundet med kommunikationsformålet

Vi er bevidste om, at man får at oprette en avatar i SL skal være over 18 år. Vores projekt er derfor rettet mod den version af SL, der hedder Second Life Teen. Det er dog ikke muligt at komme ind i denne verden uden en tilladelse fra Lindenlab, hvorfor vi har designet Uptown i SL for at kunne give et indtryk af stedet.

Vi har indledt et samarbejde med Cyberhus, der er et tilbud til unge online, og sammen med dem arbejder på vi på at få realiseret vores projekt i SL Teen.

Det særlige ved ungdomsklubben i Uptown i forhold til de eksisterende online rådgivningsfunktioner er, at den tager de eksisterende tilbud et skridt videre. I Second life færdes man i en virtuel verden, man kan se hinandens avatarer, udforske en ny verden og danne venskaber på tværs af tid og rum.

Når man bevæger sig rundt i denne verden med sin avatar, kan man selv vælge i hvilken grad, man ønsker at agere med sin egen identitet. Det betyder, at man kan opnå en den grad af anonymitet man ønsker, hvis man søger rådgivning. Det problematiske ved anonymiteten kan være, at det er svært gennemskueligt, hvem man i realiteten betror sig til.

Hvis man ønsker at realisere Uptown-projektet vil det kræve et samarbejde med en eller flere rådgivende organisationer, da man her igennem vil kunne sikre den korrekte form for rådgivning.

Vi forestiller os, at man i et fastlagt tidsrum hver dag vil kunne bemande klubben med en eller flere rådgivere, som de unge vil kunne benytte sig af – både gennem voice-chat, almindelig chat eller IM’en. Det er endvidere vigtigt, at de rådgivende avatarer er let genkendelige, da man herved undgår, at andre avatarer misbruger de unges tillid.

Selvom Uptowns egentlige målgruppe er unge mellem 13 og 18 år, vil klubben ikke være lukket for andre.

Uptown skal være et uformelt sted, hvor man kan mødes. Vi vægter dette aspekt højt, fordi vi er bekymrede for, at avatarerne vil blive skræmt væk fra Uptown, hvis de udelukkende identificerer stedet med en rådgivningsfacilitet. Man må også stille sig kritisk overfor, hvor mange der reelt vil være i stand til at indse, at de behøver hjælp.

Selvom man kan være anonym i Second life, vil der stadig være en risiko for, at personen bag avataren hverken ønsker sig selv eller sin avatar forbundet med et sådant sted. Selve anonymitetsdelen kan som tidligere nævnt vise sig at blive problematisk.

Designet af avatarer og selve Uptown

Designet af ungdomsklubben og vores avatar sætter en framing (jvf. Goffmann), der har betydning for den form for interaktion, der kan finde sted. Vi har derfor gjort os grundige overvejelser omkring avatardesign og designet af Uptown.

Vores avatar Ego er en mand i 30’erne, der gennem sin påklædning – mørke jeans, mørk jakke og et stort ur – signalerer, at han er ung og smart og på bølgelængde med unge mennesker. Han er designet på en sådan måde, at han skal virke som en rollemodel for de unge – måske især de unge drenge. Vi er bevidste om, at der er en risiko for, at pigerne ikke kan relatere til ham i samme grad som drengene. Men de avatarer, der vil stå for rådgivningen vil være af begge køn og derfor relatere til hele målgruppen.

Selve Uptown er et middelstort klubhus med tilhørende undendørsarealer. Der er billardbord, et tv-hjørne, lounge og bar. På væggene hænger der relevant materiale for målgruppen og links til forskellige hjemmesider. Hensigten er, at stedet skal fremstå som et uformelt og rart sted at være. Et sted, hvor man kan søge information, mødes med andre eller få sig en sludder med en af de ansatte.

Ingen kommentarer: