torsdag den 21. februar 2008

Opgave Grp 1

Kommunikation i Interaktive medier

Indeks

Kommunikation i Interaktive medier 1

Indeks. 1

Refleksion og begrundelse. 1

Kommunikationsplan. 1

Formål 1

· Budskabet 2

· Afsender 2

· Interessenter 2

· Mediet 2

· Tid og deadline. 2

· Ansvarlige. 2

· Aktivitet 2

· Ressourceforbrug. 2

· Succeskriterier og feedback. 2

Sammenfatning. 3


Refleksion og begrundelse

På workshoppen om virtuelle verdner har vi forsøgt at belyse flere aspekter omhandlende kommunikativ praksis i Second Life. Her optræder man som det, man i fagsprog kalder en avatar, det vil sige den virtuelle figur man optræder og kommunikerer igennem. En avatar fungerer således som dette nye medies kommunikationsrør.

Til vores performance i Second Life har vi valgt at tage udgangspunkt i de interviews vi har lavet tidligere i forbindelse med denne workshop. I disse interviews fokuserede vi på, hvordan de interviewede havde designet deres avatar og hvilket udtryk de gerne vil kommunikere med det.

Formålet med de forrige interview var at undersøge, hvordan en avatars udseende virker på andre avatarer og hvordan personen bag avataren således opfattes.

Efter vores interviews var vores hypotese at der er stor forskel på hvordan en newbie og en erfaren SL-bruger opfatter andres avatars og at dette kan have betydning for den kommunikative praksis. Denne hypotese kunne vi godt tænke os at arbejde med i vores performance og nedenunder følger vores udarbejdede kommunikationsplan.

Kommunikationsplan

Vi har valgt at inddele kommunikationen i mange konkrete aktiviteter, da dette giver et bedre overblik.

Formål: Vores formål med denne performance er således at komme disse fordomme om alternative avatardesigns i forkøbet. Vi ønsker at forberede newbies på de mange forskellige udtryk i form af avatardesigns de kan komme ud for på deres færden i Second Life.

Formålet udspringer som sagt fra et ønske om at avartar designs ikke må stå i vejen for kommunikationen mellem mennesker i de virtuelle verdener.

Det skal dog her nævnes at vores formål ikke er at komme med en ”løftet pegefinger”, men snarere at fremme den forståelse og tolerance som allerede eksisterer i Second Life.


  • Budskabet: Avatarens udseende behøver ikke at ligne personen bag. Designet bør ikke stå i vejen for at tage kontakt til andre avatarer. Friheden til at designe sig anderledes må netop være en mulighed og ikke en begrænsning i de virtuelle verdner.


  • Afsender: Studerende der netop selv har stiftet bekendtskab med dette problem og derfor anser dette som et væsentligt aspekt.

  • Interessenter: (målgruppe) alle som har en interesse i Second life, dog nærmere bestemt nye avatarer i Second life som endnu ikke har stiftet bekendtskab med mange forskellige avatardesigns.

  • Mediet: Vi vælger at benytte det aktuelle medie, da det er i second life vi ønske at skabe kontakter til newbies.

  • Tid og deadline: Hvornår kommunikationen finder: Fredag den 22. 02.08, da folk har mulighed for komme og hører nærmere her, det vil således også sige at deadline falder den dato.

  • Ansvarlige: Ansvaret påhviler alle gruppens medlemmer i lige høj grad, da denne performance anses som projektarbejde.

  • Aktivitet: Vi ønsker at lave en stand eller et område i Powermacth. Der er tale om et område i Second Life hvor vi stiller forskellige ting til rådighed for avatarerne. Vi viser rundt og der vil være mulighed for at se eksperimenterende designs samt købe forskellige avatar designs. Designet af pladsen er lavet, så det afspejler de mange muligheder der er i SL – Vi har ikke lavet et design der ser realistisk ud, fordi vi gerne vil lægge vægt på at vise de fantasifulde og ”absurde” miljøer og avatars man kan møde i Second Life. Vi har samtidig lagt meget vægt på at lave et rum for den kommunikation vi gerne vil understøtte.

  • Ressourceforbrug: Der bliver ikke tale om nogen form for økonomiske ressourcer, da vi har fået tildelt land vi kan bygge på samt finder møbler og diverse i freebiebutikker.

  • Succeskriterier og feedback: Hvad skal der til for at vi har nået vores mål og hvordan finder vi ud af det? Dette er svært at gisne om idet vi ikke vil kunne måle hvilken egentlig effekt en sådan performance vil få. Vi kan selvfølgelig spørge folk efterfølgende om de er blevet mere åbne overfor avatar designs. Og vore succeskriterier vil således være positiv tilbage melding her.

Sammenfatning

Vi ønsker således, at vi efter Showtime på fredag den 22. 02.08 har, kunne bidrage til, at den kommunikative praksis ikke i samme grad forhindres på grund af fordomme overfor eksperimenterende avartar designs.

Ingen kommentarer: