torsdag den 21. februar 2008

Opgave Grp 4

Den virtuelle verden – Second Life

Af gruppe 4: Kia, Christoffer og Christina

Rekruttering af RUC-studerende i Second Life

Kommunikationsformål og budskab

Vores overordnede kommunikationsformål er at forsøge at konstruere en uddannelsesstand i SL, hvor vi tiltrækker kommende studerende til RUC. Mangfoldigheden, som vi forbinder med universitetet, skal gerne fremgå via designet og de artefakter, som er konstrueret på platformen. Herigennem ønsker vi ligeledes at opnå effekten – at unge ønsker at studere på RUC i fremtiden. Grunden til at vi finder en RUC-stand, som værende et spændende koncept at brande i SL er, at vi via jobmessen PowerMatch blev gjort opmærksomme på, at en uddannelsesmesser snart vil forekomme i SL. Derfor er denne RUC-stand konstrueret, til at give et billede af, hvordan vi som studerende ser og oplever RUC, og vigtigst af alt – som et bud på, hvordan vi tiltrækker kommende studerende.

I denne sammenhæng har vi gjort os en række overvejelser og refleksioner, som fremhæves i de følgende afsnit.

Problemformulering

Hvorledes brander RUC sig bedst muligt som uddannelsesinstitution i Second Life?

Målgruppen

Ifølge Preben Sepstrup, Kim Schrøder og andre moderne kommunikationsmodeller er det i forbindelse med strategisk kommunikation vigtigt at tage udgangspunkt i målgruppen for at opnå en reel effekt af et givent produkt. Som udgangspunkt præsenteres målgruppen, idet vi ønsker at klargøre, hvilke modtagere vi retter henvendelse til ud fra vores koncept. Vi har valgt at opdele vores målgruppe i henholdsvis en primær og en sekundær.

Som udgangspunkt var den primære målgruppe kommende RUC studerende i aldersgruppen 18-30år - danske såvel som internationale. Da det trods alt er begrænset hvor mange danskere, der benytter SL, og da online verdenen er et mødested for mange nationaliteter, mente vi, at det var vigtigt også at henvende sig til engelsksprogede brugere og internationale studerende.

I løbet af processen stod det dog klart, at der er problemer forbundet med det at kommunikere til så bred en målgruppe.

Selve RUC-standen blev hurtigt fyldt op med informationer, som virkede forvirrende. Så i et forsøg på at indsnævre målgruppen, og gøre vores budskab mere klart, endte vi med at fokusere på at tiltrække kommende danske studerende (dels fordi at størstedelen af de studerende på RUC er danskere, og yderligere fordi at kurserne på uddannelsesinstitutionen primært bliver udbudt på dansk). De internationale studerende er således blevet en sekundær målgruppe. Der er dermed taget hensyn til engelsksprogede besøgende via skiltet ”Roskilde University”, samt planchen med henvisning til materiale om RUC på engelsk.

En anden gruppe, som kan karakteriseres som sekundær målgruppe, er studerende som allerede går på RUC. De RUC-studerende skal gerne kunne genkende deres universitet, forstået således, at de ikke finder RUC-standen ugenkendelig og uforståelig.

Allerede under brainstormstadiet var det indlysende, at vi fandt kompleksitet forbundet ved vores målgruppe. Vi oplever som studerende på RUC, at universitetet besidder mangfoldighed. Der er ikke længere en bestemt type studerende, som vi vil forbinde med en RUC-studerende. Der er fx ikke længere udelukkende ’rødstrømper’, hippier etc. på RUC – som det måske var engang!? Men derimod spændes der bredt mellem de studerendes stil og holdninger. Der er alt fra den tjekkede og smarte, til den mere intellektuelle og second-hand-type, til den pæne og mere stilfulde studerende. Når målgruppen er forholdsvis broget, er det medvirkende til, at vi ikke kunne henvende os til en specifik karakter i brandingen af RUC i SL. Vi har en formodning om, at det RUC-standen og avatarerne signalerer giver vores målgruppe et billede af, om RUC er den ideelle uddannelsesinstitution for dem. Det er således vigtigt, at de kan identificere sig med de avatarer, som står på standen. Derfor vil vi i det følgende afsnit reflektere over, hvad avatarerne har af indflydelse og betydning for RUC-standen. Vi vil klargøre hvilke tanker, der ligger bag designet.


Avatardesignet

De tre avatarer er designet ud fra en række overvejelser. Vi oplever mange avatarer i SL som værende skabt ud fra idealer. Smalle taljer og store overarme ser vi som gennemgående, men dog optræder der også en del fantasifulde avatarer. Umiddelbart mener vi, at vores repræsentanter (studievejlederne) på RUC-standen skal kommunikere mangfoldigheden ud til modtageren og understrege, at alle er velkomne på RUC uanset højde, størrelse og udseende. Vi vil gerne fremstå sympatiske og invitere til seriøs, men også til mere uformel kommunikation (både via design og frameing) samt udstråle troværdighed. Derfor er vores avatarer udformet så menneskelige som muligt med rigtig hud og uden vinger m.m., for ikke at skræmme nye brugere af mediet væk. Et udfordrende design eller dyrekostume kunne aflede opmærksomheden og virke distraherende på nogen. Vi har dog ud fra vores interviews erfaret, at garvede brugere af SL ikke lader sig påvirke af, hvordan avataren ser ud, bare der er gjort noget ud af designet, så avataren ikke ligner en skabelon.

Avatardesignet skal gerne afspejle vores funktion som nuværende studerende/studievejledere, men også alsidighed. Vores tre avatarer komplementerer således hinanden. Vi ville gerne signalere, at vi er studerende/studevejledere som selv går på uddannelsesstedet – ikke professorer i jakkesæt, som det kan være svært for unge at identificere sig med.

Umiddelbart forekom det os en smule kompliceret at designe vores avatarer, så de reflekterede vores kommunikationsprojekt. Vi ville gerne signalere mangfoldighed og være politisk korrekte, men samtidig undgå stereotyper. Vi har dog oplevet, at økonomien og teknologien har sat begrænsninger, og hindret os i at udforme vores avatarer præcist i henhold til vores kommunikationsformål.

Rumdesignet

Ifølge Goffman er framingen i høj grad afgørende for hvilken kommunikation, der udfolder sig, og derfor har vi gjort meget ud af rumdesignet. Gennem vores futuristisk inspirerede design ville vi gerne sende et budskab om, at RUC er innovativ og kreativ i sin tænkning – også når det glæder rekruttering af kommende studerende. Vi har forsøgt at bløde det ellers noget sterile, fremtidsinspirerede rum op med varme farver i de rød/orange nuancer, hvor vi samtidig bibeholder RUC-logoet og den grønne farve.

Artefakter i form af computere, slides og bøger, der er spredt rundt omkring, indikerer (også ifølge vores respondenter), at det er en universitetsstand. Pejsen, de levende lys samt de bløde puder, tæppet, sofaen og de varme farver skaber en lidt mere afslappet og hyggelig arbejdsatmosfære. Derudover er poolbordet et forsøg på at skabe en fornemmelse af studenterkultur.

Det var vigtigt for os at skabe lyse, venlige omgivelser med mange vinduer, der gjorde det muligt for forbipasserende at kigge ind og blive nysgerrige. Plakaten udenfor indgangspartiet, det roterende logo på taget og skiltene med ”Roskilde University,” som kan ses på lang afstand, er ligeledes et forsøg på at tiltrække opmærksomhed. Slides med billeder fra RUC er et forsøg på at linke SL til RL og skabe genkendelighed. De er endvidere, sammen med de roterende elementer, et forsøg på at skabe dynamik i rummet i et håb om, at det vil fange øjet og vække besøgendes interesse for standen. De interaktive artefakter involverer besøgende aktivt, og henviser interesserede vider til relevante internetsider om RUC’ uddannelser.

Rummet skal gerne afspejle kreativitet, men samtidig høj faglighed og seriøsitet, hvor framingen gerne skulle invitere til uformel omgang og snak om fremtidige studier.

Produktafprøvning og research

Vi researchede til projektet ved at undersøge deltagelsen, designet, omgangsformerne o.l. på den nyligt afholdte jobmesse ”PowerMatch”, der fandt sted i Second Life tirsdag d. 5/2 2008. Vi interviewede henholdsvis en jobsøgende, der besøgte messen, en hovedansvarlig for projektet samt en af de i alt elleve deltagende virksomheder med henblik på at undersøge grundlaget for sådanne messer i online-miljøet. Vi erfarede, at interessen var dalet en smule siden sidste online-jobmesse, men at der stadig var et rimeligt fremmøde. Virksomhederne oplevede endvidere, at ansøgningerne var af højere kvalitet, og at messen blev taget mere seriøst end forrige gang, hvor mange blot kiggede forbi af ren nysgerrighed pirret af den store interesse for SL i medierne i starten af 2007.

Både i researchstadiet og ved produktafprøvningen på målgruppen udførte vi semistrukturerede online-interviews. Vi fik god respons på vores rumdesign, og valgte blot at skille os af med en leopardstribet puf, som enkelte besøgende ikke syntes passede ind, og udskiftede vores stilfulde sofa med en lidt bløder og mere indbydende model med RUC-tryk. Respondenterne svarede tilbage, at rummet indbød til at søge information og til hygge, hvilket stemte godt overens med den effekt, vi ønskede.

Til gengæld blev der lavet noget om på avatardesignet. Vi havde i første omgang lavet vores avatarer i naturlige højder (dvs. omkring 1,68 høj), men til vores store overraskelse fik vi af den grund meget negativ respons. Vi modtog mange kommentarer om, at vi lignede børn og blev også behandlet derefter. De andre avatarer talte ned til os og kom med drillende bemærkninger og kommentarer om, at de ikke kunne tage os seriøse. De gjorde grin med os bl.a. ved at lægge sig på knæ for at se os i øjnene og gik konstant ind i os. ”Nu fiser I ned i ’Fritteren’, og så henter vi jer klokken fem” og ”Jeg taler kun med voksne” lød nogle af de mange afvisninger. Gennemsnitshøjden var omkring to meter, og vi korrigerede hurtigt vores avatarer i henhold til det.

Endnu en udfordring var ikke at komme til at ligne en newbee. Det har endnu ikke lykkedes os ikke at blive afsløret på vores design, som er udformet med begrænsede midler og begrænset teknisk snilde.


Hvorfor branding af uddannelser fra RUC i Second Life

Ifølge projektlederen for PowerMatch er der et marked for online uddannelsesmesser i Second Life, da der er en del unge brugere over 18 år. Det er et af hendes fremtidige projekter, at skabe sådan en messe, og mange uddannelsesinstitutioner har allerede vist interesse for ideen. Vores design er således et bud på, hvordan en RUC-stand kunne se ud. Vores målgruppe bruger især Internettet til informationssøgning, og dette medie er således ideelt til vores kommunikationsformål. Ifølge alle vores interview-respondenter er SL ideel til branding og promoting. Vi kan nå ud til et stort publikum, som er spredt både geografisk og over flere tidszoner.

Ingen kommentarer: