torsdag den 21. februar 2008

Opgave Grp 3

Kommunikationsformål gruppe 3: At lave en stand hvorfra vi kommunikerer vores budskab om: Safe sex in Second Life

Vores problemfelt bunder i en undren over Second Life (SL) brugernes naive forhold til usikker sex. Vi har ved flere lejligheder observeret folk i SL dyrke usikker sex og man kunne derfor få den tanke, at folk i SL mangler grundlæggende viden om hvilke risici usikker sex kan medføre - også i en virtuel verden. Her tænker vi først og fremmest på forskellige former for vira[1], men der findes naturligvis også andre følgesygdomme, som er værd at være opmærksom på eksempelvis Computer orme, trojanske heste mm.

På denne baggrund føler vi i gruppen et moralsk ansvar for at udbrede en større viden om de negative konsekvenser, som denne laissez faire holdning kan medføre.

Vi vil derfor afholde en kampagnedag. Vores opgave vil her være at oplyse SL’s brugere om Safe Sex in Second Life. Baseret på vores tidligere foretagne interviews med SL brugere har vi valgt at afholde en kampagnedag frem for eksempelvis en fest eller et andet større socialt arrangement, da der ikke tegnede sig et klart billede af en fællesinteresse blandt vores respondenter.

Vores håb og formodning er dermed at vi med en kampagnedag vil nå ud til flere fra vores målgruppe end de få der muligvis ville dukke op til et ”snævert” socialt arrangement. Ved en kampagnedag tager vi så at sige skeen i egen hånd – vi står ikke tilbagelænet og venter på at SL brugere fra målgruppen vil kontakte os, nej det er os, der direkte – og indirekte - opsøger målgruppen. Vores primære målgruppe er brugere af SL, der ved hjælp af deres avatar dyrker sex i SL – ubeskyttet. Vores sekundære målgruppe er brugere af SL, der overvejer at dyrke virtuel sex.

SL er mere udbredt i de engelsktalende lande og engelsk er typisk det gængse sprog, når man udforsker fremmede steder i SL.

I forlængelse heraf har vi valgt at lave vores slogans og andet informationsmateriale både på dansk og engelsk idet vi ønsker at nå en så bred gruppe SL brugere som muligt.

Avatar-design:

Den visuelle fremtoning udgør i SL en endnu mere afgørende faktor for at vores arbejde bliver modtaget som vi ønsker, end den gør i RL. Dette hænger naturligvis sammen med de – i SL – begrænsede cues[2] vi har til rådighed for at kommunikere, men ligeså naturligt hænger det sammen med vores mere eller mindre fuldkomne kontrol over vores front stage optræden – her er ingen generende kropslugte til eksempel.

For at fremme vores budskab, har det derfor været vigtigt for os at vores avatarers persona[3] fremstår som en troværdig lærer, formidler eller oplyser.

Impression management er en del af socialiseringen i SL – som det også er alle andre steder. I SL har vi lagt mærke til at flere, der arbejder seriøst med mediet, har designet deres avatar således. at han/hun (generelt er man ikke i tvivl om kønnet) udstråler professionalisme, eksempelvis ved at iklæde ham/hende et jakkesæt frem for en lodden hale eller andre fantasifulde effekter. Vi har gjort som de seriøse; iført vores avatarer jakkesæt, briller og en stram frisure. Dette for at fremstå så professionelle som muligt.

Design af artefakter:

Vi har skabt en stand, hvor fokus snarere har været på formidlingen af vores budskab end på det programmeringsmæssige design. Det har med andre ord været vigtigst for os, at vores budskab og slogans råbte højere end smarte animationer og store rum. Standen er bygget op omkring to store reklamesøjler. Derudover har vi to skilte med slogans og ikke mindst vores egen kondommaskine. På standen uddeler vi gratis kondomer, har links til relevant information og oplyser om sikker sex. Standen er transportabel hvilket gør os fleksible. Det betyder, at vi ikke er bundet til én bestemt lokalitet og dermed afhængig af, at folk finder frem til os. I stedet kan vi flytte standen efter ønske.

Derudover har vi oprettet en gruppe i SL: ”Safe sex in Second Life”. Dette har vi gjort på baggrund af vores føromtalte interviews. Vores respondenter gjorde det alle klart, at de oftest fik information om events og arrangementer gennem deres tilmeldte grupper og venner – derfor tror vi på, at det at oprette en gruppe giver os en god mulighed for at netværke og derved for at sprede vores budskab.

Vi tilbyder medlemskab i gruppen, men ønsker folk ikke dette, har vi desuden et notecard, som vi uddeler. Dette informerer kort om vores budskab og giver direktioner til at modtage gratis kondomer.

Det, vi ser lige nu i SL er et billede på en generel opdatering af spillereglerne for socialt samvær og på medieret sex i særdeleshed. Med impression management[4] i baghånden vil vi argumentere for at sikker sex også er nødvendig i forbindelse med medieret sex. En – hvad man kunne kalde sofistisk -grundtanke i impression management er at den opfattelse vi får af andre, den bliver vores virkelighed, og ud fra denne skaber vi vores forventninger til blandt andet acceptabel opførelse. Fra vores interviews og øvrige færden i SL har vi kunnet konstatere at mange af de normer der gør sig gældende i RL også har værdi i SL. I tilfælde af at det omvendte skulle blive virkelighed, er det vigtigt at avatarerne beskytter sig når de dyrker sex for at brugerne også prioriterer beskyttelse i RL.



[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus

[2] John B. Thomson 1995 ”Media and modernity” The Rise of Mediated Interaction

[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Persona

[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Impression_management

Ingen kommentarer: